A bor igazi ismerői folyamatosan képzik magukat. Törekszenek az összefüggések meglátására és mélyrehatóan érdekli őket, mi miért történik, egy adott bor milyen láncolatok és komponensek eredményeként jön létre.
Ön hallotta már, hogy valaki úgy nyilatkozik: ő csak egy bizonyos bort iszik, mert kizárólag az felel meg az ízlésének? A borsznobság azt is jelenti, hogy „elzárkózom a lehetőségektől”, „kereteket szabok”. A borsznobságnak semmi köze a jóízléshez, sokkal inkább egy szerephez. A borsznobságot gyakran kötik össze a borral kapcsolatos széleskörű tudással. Nincs kapcsolat a kettő között.
A borok valódi ismerete csak rengeteg tudatos kóstolással érhető el. A trendek folyamatosan változnak, ahogy a borászati befektetési lehetőségek is. Egy borászat folyamatosan invesztál, de nem mindegy, mibe. A természet sem mindig kegyes. Egy adott év sikere egyáltalán nem garancia egy következő esztendőjére. Egy borászat egyetlen bora nem biztosíték arra, hogy a teljes borászati munka kiváló. Gyanakodjon, ha csupán egy bor alapján hall véleményt.
A borok hype-olása temporális és ciklikus, két tényezőre hagyatkozhatunk, ha szeretnénk jól dönteni: a saját kóstolási tapasztalatunkra, és az objektív körülmények között, lehetőleg nemzetközi szinten elnyert díjakra.
Az illető szinte villog azzal, hogy gyakran jár borkóstolókra. Ezzel nem a tudása derül ki, csak az, hogy kedveli a kóstolókat, erre semmit nem lehet alapozni.
Biztos jel a borsznobságra, ha valaki úgy mond véleményt egy borvidékről vagy borászatról, hogy újságban olvasott az ott készült borról, de valójában sosem kóstolta. Tetszik neki, de nem járt a bor az illető poharában. Gyanakodjon, ha valaki „ismer” egy bort, ajnározza azt, de nem is ismeri annak a jellegzetességeit.
Ugyanígy kevésbé bíztató, ha valaki kóstolás nélkül ítél meg egy bort, címke vagy évjárat alapján mond véleményt.
Ismerős a vad szaglászás és mosógépszerű pohármozgatás? Semmi szükség rá.
A borsznob állítása szerint van férfi és női bor. Nincs.
A borsznob leragadt a bor és sajt kombónál. Ez csupán a francia marketing eredménye. Ön egy luxus borkóstolón nem fog találni sajtot. Ennek többek között kémiai okai vannak.
A borsznob látványosan a borhoz választja az ételt és nem fordítva. De, ami ennél is kellemetlenebb: mindent szételemez.
Egy közös borkóstolás során a borsznob jellemzően manipulál, pl. megemlíti, hogy feketecseresznyét kéne érezni a nedűben, holott a bornak semmi köze ehhez a gyümölcshöz, Ön pedig kisebb szégyenérzettel jelzi, hogy bizony nem érzi. Egy borhoz valóban értő szakember sosem kér olyat, hogy Ön feltétlenül érezzen valamit a borban. Sőt, semmit nem kér. Legfeljebb megkérdezi, ízlett -e a tétel.
Egy borhoz kitűnően értő kóstoló kellemes ember, akitől egyszerű tanulni és közösen lehet felfedezni addig nem evidens jellegzetességeket.
Könnyű abba a csapdába esni, hogy „értek a borokhoz”. Kételkedjen és mindennek járjon utána. A JBB blogon többek között az a célunk, hogy 20 éves tapasztalattal, számos nemzetközi versenyben elnyert díjjal a hátunk mögött – és reméljük, még előttünk – Önöket segítsük szakmai javaslatainkkal. A bor élvezete nem ott kezdődik, hogy ízlik. Ott kezdődik, hogy tudom, mit fogyasztok.
Ha kísérletezne, a mai ajánlatunk: CASSIOPEIA MERLOT 2012
Webshop, vásárlás: https://jbb.hu/termek/cassiopeia-merlot-2012/
***
Elérhetőségeink
Web: https://jbb.hu/
Webshop: https://jbb.hu/borok/
Kapcsolat: https://jbb.hu/kapcsolat/
***
A Jammertal Blog cikkei és fotói szerzői jogi védelem alá esnek, a felhasználásuk engedélyköteles: jbb@jbb.hu. Copyright Jammertal Borbirtok. Minden jog fenntartva.